هشدار آیت الله العظمی سیستانی در خصوص انحراف برخی از مدعیان عرفان
59 بازدید
تاریخ ارائه : 1/8/2013 1:02:00 PM
موضوع: سایر

بسم الله الرحمن الرحیم

بدون شک ، بر هر مومنی واجب است که به امر تزکیه و تهذیب نفس از رذائل اخلاقی و صفات مذموم و تحلیه آن به مکارم اخلاق و صفات حمیده برای اطاعت خداوند تبارک و تعالی و دوری از معصیت اقدام نماید؛ و تنها راه آن، دستوراتی است که در قرآن کریم و سنت شریفه آمده است؛ از جمله : یاد مرگ و فنای دنیا و مراحل آخرت مانند برزخ و خروج از قبر و حشر و حساب و کتاب و عرضه شدن اعماال انسان و خداوند تبارک و تعالی و همچنین تفکر به زیبایی های بهشت و نعمت های آن و عذاب های جهنم و آثار و اعمال انسان در آخرت است.

این امور، انسان را در راه تقوای الهی و اطاعت خداوند تبارک و تعالی و دوری از گناهان و غضب الهی، مساعدت می نماید ؛ همان طور که انبیاو اوصیای الهی علیهم السلام به این مسائل نذکر داده و علمای ربانی نسل اندر نسل به این امور عمل نموده اند و این را واضح و روشنی که هیچ نقطه پنهانی در آن نیست. مقدار و اندازه تدین و تقرب فرد به خداوند تبارک و تعالی از هماهنگی و تطابق اعمال و رفتار او به این دستورات سنجیده می شود. معیار شناخت افراد، حق و حقیقت است و هر کس معیار حق و حقیقت را ، افراد بداند ، دپچار فتنه گشته و از راه راست منحرف خواهد شد.

حضرت امیر المومنین علیه السلام مومنان را از گرفتاری در دام جاهلان و نادانان و پیروان هوای نفس که خویش را از علما می پندارند و گروهی از افراد را دوره خود جمع می نمایند، بر حذر  داشته و می فرمایند: ( همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها ، پیروی خواهش های نفسانی است و نوآوری در حکم های آسمانی. نوع آوری هایی که کتاب خدا آن را نمی پذیرد و گروهی از گروه دیگر یاری خواهید تا بر خلاف دین خدا ، اجرای آن را به عهده گیرد. پس اگر باطل با حق در نیامیزد، حقیقت جوی آن را شناسد و داند ،و اگر حق به باطل پوشیده نگردد، دشنمان را مجال طعنه زدن نماند. لیکن اندکی از این و آن گیرند، تا به هم در آمیزند و شیطان فرصت یابد و حیلت بر انگیزد تا بر دوستان خود چیره شود و از راهشان به در برد . اما آن را که لطف حق دریافته باشد ، نجات یابد و راه حق را بسر برد ).

از نشانه های ادعای باطل، مبالغه آنان در تزکیه نفس بر خلاف دستورات الهی و تشویق دیگران برای غلو در آنان و ادعای عدم احتیاج به راه های متداول فقها در استنباط احکام شرعی و ادعای احاطه احکام و ملاکات آنها از طریق امور باطنی و تصدی افتا بدون حصول اهلیت لازم و سوء استفاده از مبتدئین در تحصیل علوم دینی است.

آنان هر کس را که بر طریقت خودشان باشد تعظیم نموده ، ولی نهایت تهمت و افترا و بد گویی را در مورد افراد جدا داشته از جمع خویش ابراز می دارند. اعتمال بر خواب ها و ادعای مکاشفات و مشاهدات در حالات معنوی خاص و پوشیدن لباس های غیر متعارف از دیگر نشانه های آنان است. این افراد با تمسک به بعضی روایات اقدام به چنبن اعمالی می کنند، در حالی که از ملاحظه جوانب ثانوی مورد عنایت فقها در مانند این امور غفلت دارند. از دیگر علامات اینان بدعت در دین و توصیه به انجام ریاضات خاصی است که هیچ مدرک معتبری از اقوال و افعال انبیا و اولیا ندارد. این افراد در دعاهای خویش به اموری استناد می کنند که در هیچ از منابع معتبره وجود ندارد و قاعده تسامح در ادله سنن را دستمایه خویش قرار می دهند. تاثیر پذیری آنان از ادیان و ملل دیگر و تساهل در احکام موسیقی و غنا و اختلاط زن و مرد و اعتماد بر منابع مالی نا معلوم و ارتباطات پنهانی مشکوک آنان با دیگران نیز، از دیگر نشانه های این افراد است؛ و فی الجمله ، احوال این افراد، بر مومنین هشیار مخفی نیست.

توصیه ما به عامه مومنین و فقهم الله تعالی لمراضیه عدم تاثیر پذیری زود هنگام از این گونه ادعاهاست. بدرستی که امام هادی خویش را تبعیت کند، بسوی بهشت برین رهنمون گشته و هر کس از گمراهان تبعیت کند، بسوی عذاب جهنم خواهد رفت.

پس بر همگان است که در احوالات پیشینیان که افراد زیادی از آنان به علت پیروی از افراد مذکور به انحراف کشیده شده اند، تامل نمایند تا به دام این گونه افراد جاهل و نادان نیفتند.

از خداوند تبارک و تعالی خواستارم که همگان را از تبعیت اهل بدعت و هواهای نفسانی حفظ نماید و آنان را به عمل احکام شرع حنیف از راه تبعیت سیره علمای ربانی موفق گرداند.

انه ولی التوفیق

و السلام علیکم و علی جمیع اخواننا المومنین و رحمته الله و برکاته

علی الحسینی سیستانی

 

منبع: افق حوزه - شماره 306